Vinnytsia national technical university

[EN]
[UA][RU][EN]
  • Fountain

    The best place where students can relax on the break - it is fountain ...

  • The Arch

    Arch - decoration second building of the University

  • Culture

    The high level of culture of our students. Students dance, sing, play musical instruments ...

  • Cisco&Microsoft

    In our university are Cisco and Microsoft Academy ...

  • Sports

    Football, volleyball, basketball, wrestling, boxing, athletics, chess ...

  • Fountain

    The best place where students can...
  • The Arch

    Arch - decoration second building...
  • Culture

    The high level of culture of our students...
  • Cisco

    In our university are Cisco and Microsoft Academy ......
  • Sports

    Football, volleyball, basketball, wrestling, boxing, athletics, chess ...

Голосування

Як вам новий сайт?
 

ВІТАЛІЙ ІЩЕНКО ПРО СТАЖУВАННЯ У ВІДНІ, ДОСЛІДЖЕННЯ МІГРАЦІЇ ВАЖКИХ МЕТАЛІВ І АВСТРІЙСЬКУ ВДЯЧНІСТЬ УКРАЇНСЬКИМ КОЗАКАМ

There are no translations available.

Три місяці (листопад – січень) завідувач кафедри екології та екологічної безпеки ВНТУ, кандидат технічних наук, доцент Віталій Іщенко проходив стажування у Віденському технічному університеті (Австрія), в Інституті якості води та управління ресурсами і відходами

Стажування повністю фінансувалось Австрійським агентством міжнародної співпраці у освіті та науці.

Віденський технічний університет є одним із найрейтинговіших у Австрії. Має багато корпусів, частина з яких знаходиться у старовинних будівлях (університету вже понад 200 років), а частина – у сучасних новобудовах.

В університеті навчається понад 30 тис. студентів.

Корпуси Віденського технічного університету

Основна діяльність Віталія Іщенка була присвячена актуальній екологічній проблемі – дослідженню міграції важких металів у товщі відходів.

Для цього використовувалось спеціальне обладнання – реактори-симулятори сміттєзвалищ, сконструйовані таким чином, щоб відтворювати умови, характерні для полігонів побутових відходів.

Також вінницький науковець проводив вимірювання на атомно-емісійному спектрометрі.

Під час проведення експерименту

Віталій Іщенко відвідав декілька наукових семінарів, на одному з яких було представлено ВНТУ, а також напрямки дослідницької діяльності кафедри екології та екологічної безпеки.

Обговорював із колегами моделі поширення забруднюючих речовин в навколишньому середовищі та їх застосування до міграції важких металів в українських умовах. Познайомився із лабораторними можливостями університету, які є досить потужними (враховуючи річний бюджет університету 200 млн. євро).

Під час перебування у Відні, доцент Іщенко детально вивчив досвід у сфері поводження з відходами в Австрії, яка є одним із світових лідерів у цій галузі.

Ознайомився із принципами роботи системи роздільного збирання побутових відходів (система, яка зараз запроваджується у м. Вінниці, нагадує австрійську у зародковому стані) та їх подальшої утилізації. Є окремі контейнери для пластикових пляшок, білого і кольорового скла, металевих банок, паперових відходів. У деяких місцях ще є контейнери для старого одягу, а в районах приватної забудови – для органічних (харчових) відходів. Для ознайомлення із системою утилізації відходів Віталій відвідав декілька підприємств:

- підприємство з утилізації транспортних засобів та відходів електричного та електронного обладнання. Тут цікаво поспостерігати за процесом розбирання і подрібнення автомобілів. Головні операції, які тут виконуються, – це подрібнення автомобілів і техніки, а також відокремлення металів (в першу чергу, заліза, алюмінію і міді) і пластику.

- 2 сміттєспалювальні заводи. Взагалі у Відні є 3 таких заводи. На них в теплову та електричну енергію перетворюється близько половини всіх побутових відходів Відня. Всі заводи побудовані за найвищими екологічними стандартами (капіталовкладення в кожен – близько 200 млн. євро), і один з них навіть розташовується в житловій зоні міста, за декілька сот метрів від університетського кампусу та житлових будинків. Також на заводі проводяться пізнавальні екскурсії для різних категорій людей – від науковців до дітей.

Сміттєспалювальний завод Spittelau, м. Відень

Сміттєспалювальний завод Pfaffenau із біогазовим заводом, м. Відень

- завод з утилізації ПЕТ-пляшок, де на вході – використані пляшки, які миються, подрібнюються, сортуються, спеціальним чином обробляються, в результаті чого отримують гранули – сировину для виготовлення нових пляшок, виробництвом яких завершується технологічний процес.

Загалом же Австрія, населення якої в 5 разів менше, ніж в Україні, має більше 2000 заводів, де тим чи іншим чином переробляються відходи. Також варто відзначити, що в країні зовсім не використовуються одноразові поліетиленові пакети, замість них у супермаркетах – паперові пакети.

Ознайомився із університетським кампусом та навчальним процесом Віденського технічного університету. До речі, прохід у всі корпуси університету вільний. У корпусах висять електронні табло із розкладом занять, які проходять у аудиторіях певного корпусу.

Електронні табло у корпусах

Дещо незвичними є підходи до навчального процесу.

При вступі в університет конкурс відсутній (він є лише для кількох спеціальностей, де дуже багато бажаючих, наприклад, медицина), тому кожен вступає туди, куди хоче. На даний час навчання безкоштовне. 15-20 років тому було платним, потім зробили безкоштовним, а зараз знову мають зробити платним – 700 євро/рік (для іноземців – близько 1400 євро/рік). За 1 рік до них, наприклад на факультет цивільної інженерії, вступає, 300-350 студентів, до кінця навчаються осіб 100 (з різних причин).

Мінімальна кількість студентів для початку викладання курсу – 5 осіб.

Семестри починаються у жовтні і березні і тривають по 3 місяці, ще по
1 місяцю виділяється на екзамени. Є канікули – 3 тижні на Різдво, 2 тижні на Великдень, і ще пару раз по 1 тижню на інші свята, літні канікули – 3 місяці (з липня по вересень включно). Цікаво, що відпустка у викладачів – лише 25 робочих днів.

Мінімальний термін навчання в бакалавраті – 3 роки, в магістратурі – 2 роки. Але реально студенти в середньому навчаються 7 років.

Їм треба набрати 180 (бакалаврат) і 120 (магістратура) кредитів. І вони з різних причин «освоюють» їх більше 5 років. Кожен студент сам собі вибирає дисципліни, щоб набрати ці кредити (хоча є і певні базові обов’язкові предмети). Ці дисципліни він може вивчати, коли захоче (єдине обмеження – до вивчення певного курсу студент допускається, якщо він вже завершив деякі визначені курси, необхідні для розуміння нового предмету). Обмеження в часі немає, тобто студент може вивчити декілька предметів, піти попрацювати декілька років, а потім повернутись завершувати навчання. Може навіть бути ситуація, коли студент працює і має можливість відвідувати лише 1-2 предмети, тоді він може вчитись і «набирати» кредити років 10-15.

Аудиторне навантаження невелике. Одна дисципліна, як правило, має 2-3 аудиторних години на тиждень. Великі курси можуть читатися кількома лекторами (кожен свій модуль, залежно від фаху).

Курсових робіт немає, є лише 1 проект в магістратурі.

Можливі форми занять: лекції (50%), лекції з вправами і вправи (30%), лабораторні (10%), семінари (10%). У розкладі немає чіткого поділу на лекції-лабораторні (практичні). Є лекції, на яких разом з подачею теорії одразу виконуються практичні вправи (лекції з вправами). Є цілі окремі лабораторні курси.

Як окремий курс зараховуються екскурсії. Студенти повинні написати звіт за результатами відвідування певного об’єкту (вимоги суворі – інформація не з інтернету, з таблицями, даними, з опрацюванням додаткової літератури) і отримують оцінку.

В кінці курсу здається екзамен-тест. За нього отримують 50-60% балів, решту – в основному за виконання вправ (практичних робіт). Є дисципліни, де для отримання оцінки треба набрати якийсь мінімум по обом видам робіт, а є дисципліни, де можна здати тільки іспит, і отримати мінімальну оцінку (50%). Для екзамену студентам пропонуються 3 дати. Кожен вбирає ту, яка йому підходить. Можна перездавати 4 рази будь-яку кількість дисциплін, хоч всі. На екзамені може бути присутнім, щоб не списували, будь-хто – може лектор, може секретар.

Для захистів бакалаврських і магістерських робіт виділяють 3 дати на семестр. І коли студент готовий, то йде захищатись, хоч і через 10 років.

90% студентів йде в магістратуру, бо, як і в нас, звикли, що це повне навчання. Раніше в них був лише 1 ступінь, який складався з 2 частин навчання, які поступово трансформувались в бакалаврат і магістратуру.

Функціонування університетських кафедр теж відрізняється від звичного нам режиму.

Прив’язки студентів до кафедр немає, оскільки вони часто обирають різні предмети і часто виходить так, що студенти однієї спеціальності на 20-30% вивчають різні дисципліни, та й навчаються різний термін, однакові дисципліни можуть відвідувати у різний час. Єдині функції кафедр – забезпечувати викладання занять і проводити наукові дослідження. Студентами вони не займаються, деканатів при факультетах теж немає. Є окремий університетський відділ, який займається всіма організаційними питаннями – вступом, реєстрацією студентів на курси, розкладом, іншою паперовою роботою.

На постійній основі з, наприклад, 30 чоловік кафедри працюють лише 5-6. Це визначається ректором через персональні дискусії із завідувачами і деканами. Наприклад, якщо збільшилась кількість студентів, то можуть взяти додаткового лектора на постійній основі. Лектори отримують фіксовану зарплату + ще 5-10% залежно від своєї роботи (періодично надаються дані по різним показникам – публікації, кількість лекцій, гранти і т.д. – і ректор розподіляє надбавки). Решта людей – наукові співробітники, які працюють на конкретних наукових проектах і зарплату отримують із коштів цих проектів. Закінчився проект і гроші – люди йдуть. В основному такі співробітники є в нашому розумінні аспірантами – за кілька років виконання проекту вони захищають дисертацію. Тобто аспірантів фактично беруть лише, якщо є проекти, оскільки для підготовки дисертації потрібні кошти (зарплата, витрати на дослідження, обладнання), а їх університет не дає.

Фіксованої кількості лекційних годин на ставку викладача немає. Людина просто повинна відпрацювати 40 годин на тиждень. Перед початком семестру кафедра збирається і розподіляє курси залежно від компетенцій працівників і того, чи вибрали курс студенти. Якщо викладач отримує менше лекцій, то повинен дати більше наукових результатів. Приблизно 10% часу – це викладання, 90% – наукова робота Хоча конкретних цільових показників, планів кафедри чи індивідуальних планів викладачів немає. Ті викладачі, хто на постійній основі, мабуть менше контролюються – вони визнані фахівці і активно працюють. Стосовно людей на проектах, то якщо вони не дають наукового результату, то з ними припиняють співпрацю, закінчились кошти/час і не зробив результату – значить не буде чим звітувати, і кафедра може далі не отримувати проекти. За цим має завідувач кафедри слідкувати, це репутація його і його кафедри.

Цікаво, що фінансового стимулу вигравати наукові проекти немає. Додаткові кошти постійні працівники від цього не отримують. Кошти проектів можна використати тільки на обладнання і найманих працівників. Єдиний стимул – публікації, репутація, можливість розвивати свої дослідження.

Крім роботи за безпосереднім напрямком досліджень, вдалося відвідати багато інших цікавих місць, зокрема, розташовані у Відні «пасивні» будинки. Це будинки, які є надзвичайно енергоефективними (використовують зовсім невелику кількість ресурсів, в першу чергу енергії), економними і мінімально впливають на навколишнє середовище.

Один із таких будинків – корпус Віденського технічного університету, в якому надзвичайно ефективна теплоізоляція, віконні рами із спеціальним склом, ефективна вентиляція із рекуперацією тепла повітря, і найцікавіше – південний фасад цієї багатоповерхової будівлі повністю складається із сонячних панелей.

«Пасивний» будинок – університетський корпус із сонячними панелями

У Відні також є інші університети. Одним із «найпомітніших» є Університет економіки і бізнесу. У нього своя окрема територія у мальовничому місці біля парку і річки, а також надсучасні корпуси, збудовані у незвичайному архітектурному стилі.

Територія Університету економіки і бізнесу

Дуже тісний зв’язок має столиця Австрії із Україною. Саме тут свого часу проживали і працювали перший президент України Михайло Грушевський, літературні діячі Іван Франко та Леся Українка, першовідкривач рентгенівських променів Іван Пулюй, а також Юрій-Франц Кульчицький – засновник першої віденської кав’ярні і «батько» віденської кави. Всім цим діячам встановлені відповідні барельєфи та меморіальні дошки на будинках, в яких вони проживали. Крім того, у 17 столітті українські козаки у складі польського війська брали участь у звільненні від облоги Відня турецькими військами. Для вшанування пам’яті цієї події на околицях Відня встановлено пам’ятник.

Пам’ятник українським козакам

В цілому стажування було дуже корисним та інформативним і його результати будуть використані у науковій роботі та навчальному процесі кафедри екології та екологічної безпеки.

Сторінка прес-центру ВНТУ у Фейсбук

 

Публічна інформація

There are no translations available.

 

Детальніше...


Еконатурологія

There are no translations available.

Еконатурологія

Дайджест еконатурології

 

Детальніше...


DIPLOMA SUPPLEMENT

There are no translations available.

Детальніше...


СКРИНЬКА ДОВІРИ

There are no translations available.

Шановні студенти та співробітники!

У навчальних корпусах та гуртожитках ВНТУ постійно діють скриньки довіри, в яких ви можете залишити свої скарги, зауваження та пропозиції для поліпшення роботи університету.

 

Детальніше...


Електронні посібники ВНТУ

There are no translations available.

http://posibnyky.vntu.edu.ua

Детальніше...


Оголошення ВНТУ

There are no translations available.

Оголошення ВНТУ

Детальніше...